5 augustus - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu 5 augustus - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu

5 augustus

Door: Rolinka Groenhof

Blijf op de hoogte en volg Erica

05 Augustus 2018 | Moldavië, Străşeni

Zondag 5 augustus 21:00 uur
Het verhaal van de tijger.
Een grote tijger sloop ‘s nachts door het open keukenraam naar binnen. Hij snuffelde wat rond, maar vond in de keuken niets eetbaars. Dan maar op verder onderzoek uit. De keuken uit, langs de schoenen....ook niet echt eetbaar. Verder langs de tafel met wat lege bekers en een 6-literfles water. Langs de vitrage, hee, een rood gordijn met een spleet ertussen. Wat zou daarachter zijn? Hij hoort gesnurk..dat is vast een lekkere prooi. Voorzichtig kijkt hij om de spleet en ziet twee grote, tja, wat zijn het eigenlijk....twee armen en twee benen, harig, maar niet zo harig als hijzelf...oh, hij weet het al. Mensen!! Meestal ziet hij ze als ze rechtop lopen, maar nu liggen ze op een verhoging. Heel langzaam sluipt hij tussen die twee mensen door. Maar dan hoort hij opeens iets achter zich. Nóg een mens, maar díé probeert hem te vangen. Gauw wegwezen hier. Daar staat een groot bruin ding waar je onder kan kruipen. En daarachter is de buitenlucht, maar daar kan hij niet naar toe, er zit iets voor, iets met kleine gaatjes. Daar kan hij in omhoog klimmen, maar er is geen weg naar buiten. Dan springt hij naar boven, óp het grote bruine ding. Hij kijkt voorzichtig naar beneden en ziet één van die mensen die net languit lag nu rechtop staan. Hij probeert hem ook al te vangen. Weg hier! De ene mens binnen, de andere mens buiten. Wat nu!! De mens buiten doet het gaatjesding omhoog en dan kan hij ontsnappen. Pfieuw...dat is goed afgelopen.

Octavian en Erik schrokken zich een hoedje van de kat. Iedereen werd wakker van het gestommel. Het was nog maar 5:30 uur, we mochten nog vier uur slapen. Gelukkig!

De spullen voor het kinderwerk hadden we in tassen en een koffer in Metanoia gezet. Dit moest gisteren worden opgeruimd voor de dienst van zondag, dus Erika kwam vragen of we het mee wilden nemen. We vertelden haar dat ze het mocht houden. Dat het een cadeau was van de schoolkinderen van Rolinka voor de kinderen in Straseni. Ze was even stil en omhelsde ons toen. Zó blij met al die spullen!! Fantastisch!!

Vanmorgen aten we allemaal weer bij ons gastgezin. Team Evert kreeg pannenkoekjes bezorgd door Alex. Deze waren door Erika gebakken.
Teams Erik en Rolinka hadden gevraagd of het gastgezin mee wilde eten en dat deden ze. Heerlijk zelfgemaakte cake (Mariana was om 7:00 uur al opgestaan), pannenkoekjes, frambozenjam en thee van planten uit de tuin.
Daarna was de kerkdienst in Metanoia. Twee uur met ongeveer 30 personen in een kleine ruimte is afzien. Geen wonder dat ze nieuw bouwen! We hebben het filmpje ‘Samen’ van Elly en Rikkert laten zien.
Na de dienst hebben we stroopwafels uitgedeeld. Deze vielen goed in de smaak. Erika wil graag het recept, want ze houdt van bakken.
We zijn weer met elkaar naar de pizzeria gelopen. Met 18 personen 10 pizza’s eten en dan maar €50,00 betalen! Wow!!
De rest van de middag hebben we in het zwembad doorgebracht. Dit keer waren er ook Moldaviërs. Opeens begon een van de kinderen in het Nederlands tegen Bram te praten. Hij is Moldavier, woont in Vlaardingen en is hier op vakantie bij familie. Afgelopen keer hadden we met de badmeester afgesproken dat we mochten volleyballen in het zwembad. Als wij een volleybal zouden meenemen, zou hij voor een lijn over het zwembad zorgen. Zo gezegd, zo gedaan. Toen de meeste mensen uit het zwembad waren spande hij een touw over het bad en hebben we een poosje gevolleybald. Leuk!! Daarna had hij voor ons eten gemaakt: tomaten, kleine komkommers en varkensvlees aan een grote spies. Heerlijk eten!
Tegen 20:00 uur zijn we naar de Linella gelopen om nog wat inkopen te doen. Daarna zijn alle teams naar huis gelopen. Team Evert woont dichtbij, teams Erik en Rolinka hebben via Google Maps gelopen

• 05 Augustus 2018 - 19:49

Helene:

wat een leuk verhaal , ja kan mij voorstellen dat octavian en erik schokken van de kat , leuk cadeau rolinka voor de schoolkinderen kan mij voorstellen dat erika heel blij was, nou zie alweer dat jullie heerlijk gegeten hebben de hele dag wat worden jullie toch verwend, heerlijk van het zwembad genoten en vollebal gespeeld leuk ja, en was wel leuk dat erineens iemand nederlands sprak, nou weer een leuke rustige en ontspannen dag gehad vandaag heerlijk

• 05 Augustus 2018 - 19:54

Hellen:

Het schiet al weer op hé? Goed om te lezen dat jullie al aardig thuis zijn in Moldavië. Wat fijn dat alle spullen zo goed ontvangen worden! Ben benieuwd naar de foto's. Veel succes nog en vooral veel plezier! Hellen

Verslag uit: Moldavië, Străşeni

6 augustus

05 Augustus 2018

5 augustus
Erica

Wie zijn wij? Wij zijn een groep die vanuit deProtestantse Gemeente op Erica op werkvakantie gaan naar Straseni in Moldavië. Daar helpen we bouwen aan een ruimte bij een kerk waar kinderen na schooltijd opgevangen kunnen worden, waar ze hulp krijgen bij hun huiswerk, waar ze trainingen krijgen of gewoon lekker kunnen chillen in plaats van op straat te zwerven. Ook gaan we helpen met het organiseren van een kinderkamp. Vanaf september 2017 zijn we al bezig met voorbereidingen en acties om geld in te zamelen voor dit project. De voorbereidingen zijn zo goed als getroffen en vanaf 24 juli is het dan eindelijk zover. We gaan naar Moldavië. Via deze site willen we iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen.

Actief sinds 28 Juni 2018