30 juli deel 2 - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu 30 juli deel 2 - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu

30 juli deel 2

Door: Rolinka Groenhof

Blijf op de hoogte en volg Erica

30 Juli 2018 | Moldavië, Străşeni

Maandag 30 juli 20:00 uur

Om 16:00 uur ging de kinderkampgroep terug naar het veld. Dit keer geen 50 kinderen, maar ongeveer 80 kinderen!! De meeste met een toestemmingsformulier van hun ouders.
Eerst gingen we weer even spelen. Onze ballen en frisbees werden goed gebruikt. Leuk om te zien dat grote kinderen zich soms goed ontfermen over de kleintjes.
Daarna ging de groep jongste kinderen weer terug naar Het Huis voor de Bijbelles. Helaas begon het te onweren en te regenen en alle kinderen werden naar huis gestuurd. Daar zaten we dan met onze spullen voor om een dromenvanger te maken. Morgenvroeg weer een kans!
Er bleven zo’n 15 kinderen achter die niet naar huis konden. We zochten onze stiften en ijslollystokjes op en daar hebben ze zich nog prima mee vermaakt.
Om 18:00 uur kwam de bouwploeg ook terug. Zij hebben stenen van buiten naar beneden gesjouwd en gewacht op de Master van construction. Hij was weer zeer onder de indruk van ons werk en zei dat hij nu wel inzag dat wij (Evert) er wel verstand van hadden. Tussen de Master en Evert stonden 2 tolken: Erik vertaalde van Nederlands naar Engels en Alex vertaalde van Engels naar Roemeens. Menig keer stonden deze twee vertalers er voor spek en bonen bij, want de twee vaklui begrepen elkaar al zonder vertaling. Hilarisch!
Om iets achter te laten als herinnering gaan we een plaquette maken met onze namen erin. Het beton is aangemaakt, morgen proberen we onze namen er in te zetten.
Alle meiden waren vandaag bij het kinderwerk en hebben voor hun gevoel niet zoveel gedaan. Het was een beetje een rustdag, wat wel prettig was.
Rolinka wilde graag helpen met het voorbereiden van het eten en na lang aandringen mocht dat. Toen ze vertelde dat ze dit thuis nooit deed omdat haar man altijd kookt, moest ze dat meteen aan Octavian vertellen. Mariana was jaloers en wilde ook wel zo’n man!
Na het eten hebben we wat zitten kletsen en om 20:00 uur gingen we allemaal naar huis. Onze gastouders zijn moe: bouwen, kinderwerk en ontbijt, lunch en diner verzorgen is vermoeiend!

Op de foto zien we één van de jongens die dagelijks bij ons is op de bouw, maar ook bij het kinderwerk. Deze jongen is 17 jaar, maar als je zou zeggen dat hij 13 is geloof je het ook. Hij komt uit een gezin waar veel problemen zijn. We kunnen er moeilijk achter komen hoe het zit, maar hij woont met nog 11 mensen in een vierkamerappartement. Er zijn wel volwassenen in huis, maar of dat zijn ouders zijn is niet duidelijk. Als klein kind is hij naar Rusland verhuisd en sinds 2 jaar woont hij weer in Moldavië. Hij heeft een achterstand op school opgelopen, dus hij zit in een klas met 15-jarigen.
Hij is ontzettend aardig, wil steeds helpen en maakt leuke grapjes. In het Roemeens, maar toch komen ze wel over.

• 30 Juli 2018 - 19:45

Helene:

zo goed he toch even 80kinderen vandaag goed werk goed om te horen dat de kinderen het leuk vinden toch een blijk van waardering en nu kun je echt zien waar jullie al dit werk voor gedaan hebben jammer dat het begon te regenen en dat de kinderen naar huis moesten maar er is een klein groepje gebleven die niet naar huis kon gelukkig konden de kinderen daar blijven en juist voor deze kinderen is dit kinderkamp belangrijk jullie hebben je doel bereikt echt super en goed van de mannen dat ze nog even veder met de bouw veder gegaan zijn zoals je ziet is het dankbaar werk en word er zeker gebruik van gemaakt , en het is zeker een leuk idee om een plaguette te maken met alle namen erin zullen ze zeker mooi vinden en met trots neer hangen als herinnering vergeet de nederlandse vlag niet en rolinka was het een leuke ervaring om eens in de keuken te staan oh wat een zielig verhaal van die jongen hijlevert goed werk jammer dat zijn leven zo heeft moeten lopen misschien dat ook hij straks iets met de kinderen in het kinderkamp gaat doen als de groep weer naar huis gaat.

• 30 Juli 2018 - 19:54

Hillie En Albert Jan Wanders:

Fijn ,nu is het dag verslag rond. Liefs vanaf de Havenstraat.

• 30 Juli 2018 - 20:08

Familie Hummel:

Leuk om te horen dat jullie het daar naar je zin hebben en dat de mensen daar het ook waarderen. Jullie hebben goed werk verricht in de bouw, maar ook zeker in het kinderkampen.
    Nog veel plezier en geniet nog even van deze week.
    Groetjes familie Hummel

• 31 Juli 2018 - 07:58

Margreet:

Heel leuk om steeds jullie verslagen te lezen! Houd vol en houd moed!
    Groet Martin en Margreet

• 31 Juli 2018 - 18:16

Hellen Woltmeijer:

Leuk om jullie zo iedere dag te volgen! 80 kinderen is een aardige schoolklas vol! Leuk! Groet uit Borgee.

Verslag uit: Moldavië, Străşeni

6 augustus

05 Augustus 2018

5 augustus
Erica

Wie zijn wij? Wij zijn een groep die vanuit deProtestantse Gemeente op Erica op werkvakantie gaan naar Straseni in Moldavië. Daar helpen we bouwen aan een ruimte bij een kerk waar kinderen na schooltijd opgevangen kunnen worden, waar ze hulp krijgen bij hun huiswerk, waar ze trainingen krijgen of gewoon lekker kunnen chillen in plaats van op straat te zwerven. Ook gaan we helpen met het organiseren van een kinderkamp. Vanaf september 2017 zijn we al bezig met voorbereidingen en acties om geld in te zamelen voor dit project. De voorbereidingen zijn zo goed als getroffen en vanaf 24 juli is het dan eindelijk zover. We gaan naar Moldavië. Via deze site willen we iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen.

Actief sinds 28 Juni 2018