29 juli - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu 29 juli - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu

29 juli

Blijf op de hoogte en volg Erica

29 Juli 2018 | Moldavië, Străşeni

Zondag 29 juli 20:00 uur

Bericht van Bram

Gisteravond zijn Ineke, Miriam en ik uitgenodigd om te gaan voetballen met de Moldaviërs. Toen we aankwamen werden we door één van de kerkleden geïntroduceerd aan de groep stelden we ons voor. Op het moment dat er duidelijk was dat er ook twee vrouwen gingen voetballen ontstond er lichtelijke ophef. Ondanks dat er gezegd werd van niet, merkten we dat er mensen waren die het er niet helemaal mee eens waren dat vrouwen mee gingen voetballen, later kwamen we erachter dat we ook maar een uurtje mee mochten doen ipv 2 vanwege de vrouwen. Nadat alle introducties waren geweest gingen we voetballen, 5-tegen-5 en na twee doelpunten door wisselen. Het was een hele leuke maar spannende ervaring. Zoals je misschien verwacht kon ik niks verstaan van wat er werd gezegd en dat is soms lastig spelen. We wisten niet wat er zou gebeuren als bepaalde spelers tegen Ineke en Miriam moesten spelen maar alles ging gelukkig goed. Ondanks alles was het een hele leuke en sportieve avond.

Vanmorgen mochten we ontbijten bij de gastfamilies. Team Evert vroeg Adrian om mee te eten, maar teams Erik en Rolinka kregen de gastfamilie niet mee. Adrian had lekkere broodjes gehaald en Mariana had de wekker op 6:30 uur gezet om een cake te bakken. Het was weer goed verzorgd.

Om 10:15 uur begon de kerkdienst. Met zo’n 30 man in een kleine ruimte.....dat is warm...héél warm!! Er werd gebeden door Adrian, maar ook door gemeenteleden. Adrian speelde gitaar bij de liedjes die geprojecteerd werden via een beamer. Mooie melodieën die Rolinka ontroerden.

Op een gegeven moment werden er foto’s van het project getoond en werden wij naar voren geroepen en hebben wij ons voorgesteld. Daarna zongen we ‘Onderweg naar morgen’, het lied dat we thuis ook gezongen hebben, dit keer met Bram op gitaar.

Er werd ook een baby ‘gepresenteerd’. Het is een Baptisten gemeente, dus dopen doen ze als ze volwassen zijn.

Daarna was er Bijbelstudie. We kregen een Bijbeltekst geprint: Johannes 15:1-12. Daar moesten we sommige woorden omcirkelen of een kruis in tekenen (zie foto). Daarna kwamen er vragen en werd er uitleg gegeven.

Al met al duurde de dienst 2 uur. Dat was een hele zit!

Na de dienst hebben we even buiten gezeten en toen zijn we pizza gaan eten. Met 16 personen rond 6 pizza’s. Heerlijk!!

Na de pizza hebben we ons verdeeld in vier groepen, hebben de tassen met voedsel gehaald en hebben ze weggebracht. Dankbaar werk, maar zeer indrukwekkend. Armoe, uitzichtloosheid en dankbaarheid. Een emotionele ervaring die we niet zullen vergeten.

• 29 Juli 2018 - 18:52

Helene:

wat een leuke ervaring dat Ineke en Miriam ondanks de regels in Moldavie toch mee mochten voetballen, leek mij toch wel spannend omdat de taal al niet begrepen word en omdat het eigenlijk tegen de regels in Moldavie is, leek mij heel spannend en gezellig om met de gastgezinnen samen te eten , ondanks de lange zit was het toch wel een leuke en indrukwekkende kerkdienst ook wel gezellig met muziek en tekst in zowel in het Nederlands als in het moldavies, en het leek mij toch een dankbaar
    gebaar om de voedsel pakketen aan de arme gezinnen te brengen, een goed gevoel en een lach op het gezicht , geniet nog even van jullie rust dag

• 29 Juli 2018 - 19:40

Jan Luitjens:

Fijn dat jullie het goed na de zin hebben en dat er naar een dag hard werken ook nog even tijd is voor ontspanning. Hebben jullie eventueel ook mooie foto's dan kan ik die op de onze website zetten.

• 29 Juli 2018 - 20:30

Renate:

Hallo, wat leuk om alle berichtjes te lezen. Bedankt voor het kaartje en de bloemen. Veel plezier en werk ze daar. Groetjes

• 30 Juli 2018 - 06:11

D Zeeman:

Door deze berichten worden we op de hoogte gehouden van jullie activiteiten, en beleven we het ook een stukje mee. Veel succes met het werk wat jullie verrichten.

Verslag uit: Moldavië, Străşeni

6 augustus

05 Augustus 2018

5 augustus
Erica

Wie zijn wij? Wij zijn een groep die vanuit deProtestantse Gemeente op Erica op werkvakantie gaan naar Straseni in Moldavië. Daar helpen we bouwen aan een ruimte bij een kerk waar kinderen na schooltijd opgevangen kunnen worden, waar ze hulp krijgen bij hun huiswerk, waar ze trainingen krijgen of gewoon lekker kunnen chillen in plaats van op straat te zwerven. Ook gaan we helpen met het organiseren van een kinderkamp. Vanaf september 2017 zijn we al bezig met voorbereidingen en acties om geld in te zamelen voor dit project. De voorbereidingen zijn zo goed als getroffen en vanaf 24 juli is het dan eindelijk zover. We gaan naar Moldavië. Via deze site willen we iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen.

Actief sinds 28 Juni 2018