Werkdag 2 - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu Werkdag 2 - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu

Werkdag 2

Door: Rolinka Groenhof

Blijf op de hoogte en volg Erica

26 Juli 2018 | Moldavië, Străşeni

26 juli 21:00 uur

‘s Morgens rijden de teams van Erik en Rolinka met de bus naar de Missionariswoning. Het lijkt of je gewoon ergens instapt en tegen de chauffeur zegt wanneer je er uit moet. Het zijn kleine busjes waar 20 passagiers in kunnen.

Soms zien we gele buizen boven de weg langs: gasbuizen! Heel bijzonder.

Vanmorgen om 7:00 uur gingen de wekkers en iedereen was wonder boven wonder direct wakker. Snel aankleden en tanden poetsen en in de bus of de auto naar Het Huis (Missionariswoning). Daar stond een heerlijk ontbijt voor ons klaar. De hagelslag van Inez viel bij de Moldaviërs in de smaak.

Het team van Evert was gisteravond nog naar de winkel geweest om cola te kopen. Hij blij!

Na het ontbijt liepen we naar de bouw om verder te gaan met het uitgraven van de vloer. We hadden hulp van vier vrijwilligers omdat er boven niet verder werd gewerkt. Halverwege hadden we een flinke bui. Dat betekende dat het uitgegraven zand binnen op een bult gegooid moest worden en na bui naar buiten werd gehesen.

Tegen 12:45 uur kwam de uitvoerder die goedkeurend naar ons werk keek.

Daarna liepen we terug naar Het Huis voor een heerlijke lunch. Kippenpootjes, rijst en verse komkommers en tomaten uit de tuin van Octavian. Heerlijk!!

Na de lunch hadden we een uurtje rust en om 15:00 uur liepen we terug naar de bouw. Weer zand slepen, dit keer allemaal in een rij zodat de emmers doorgegeven konden worden. Dat ging mooi! Maar de emmers worden steeds zwaarder en onze armen steeds langer.....dus vaker een pauze was erg welkom!

Myrna en Miriam hebben met Erica (!) overlegd over het kinderwerk dat we volgende week gaan doen.

Om 18:00 uur liepen we terug naar Het Huis. Daar hebben een paar van ons gedoucht en kregen we nasi met kip en een soort Engelse pie in bladerdeeg met aardappels, kool of kaas. Weer lekker! We vertelden Adrian dat we verwachtten gewicht te verliezen, maar met al dit heerlijke voedsel zal dat niet gebeuren!

Na kort overleg over hoe de dag was en hoe het morgen gaat, werden we in groepjes van 2, 3 of 4 naar het zwembad gebracht. Een prachtig bad waar we heerlijk konden afkoelen.

Het valt echt op dat ze zo dankbaar zijn dat wij er zijn. In elk gebed voor het eten wordt dat genoemd en ook wordt het vaak tegen ons gezegd.

• 26 Juli 2018 - 18:45

Helene:

zo de 2e werkdag er weer opzitten, jullie hebben weer hard gewerkt , goed gedaan , en het belangrijkste teamwork , heerlijk dat eten allemaal jullie worden goed verwend, teken van dankbaarheid van de moldaviers, heerlijk zeg dat jullie gebruik mogen maken van het zwembad
    nou weer lekker goed uitrusten , hebben julie zeker verdiend

• 26 Juli 2018 - 19:15

Rub&:

Mooie berichten allemaal zeg.
    Fijn dat pa cola en n zwembad gevonden heeft.
    We leven hier in t hete nederland erg met jullie mee en vinden het fijn elke dag de berichten te lezen. Veel succes namens de Beukertjes

• 27 Juli 2018 - 07:06

Hillie En Albert Jan Wanders:

ONS BERICHT STAAT BIJ DE VERKEERDE DAG.

• 27 Juli 2018 - 16:09

Margreet:

Hoi harde werkers,
    Wat fijn dat jullie na een jaar vele acties nu echt aan het werk kunnen in Moldavië! Hard werken maar ook ontspanning, gelukkig. Fijn dat het gewaardeerd wordt. Help elkaar en zorg goed voor elkaar, succes!
    Groet uit Denemarken Martin en Margreet.

Verslag uit: Moldavië, Străşeni

6 augustus

05 Augustus 2018

5 augustus
Erica

Wie zijn wij? Wij zijn een groep die vanuit deProtestantse Gemeente op Erica op werkvakantie gaan naar Straseni in Moldavië. Daar helpen we bouwen aan een ruimte bij een kerk waar kinderen na schooltijd opgevangen kunnen worden, waar ze hulp krijgen bij hun huiswerk, waar ze trainingen krijgen of gewoon lekker kunnen chillen in plaats van op straat te zwerven. Ook gaan we helpen met het organiseren van een kinderkamp. Vanaf september 2017 zijn we al bezig met voorbereidingen en acties om geld in te zamelen voor dit project. De voorbereidingen zijn zo goed als getroffen en vanaf 24 juli is het dan eindelijk zover. We gaan naar Moldavië. Via deze site willen we iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen.

Actief sinds 28 Juni 2018