De werkdag - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu De werkdag - Reisverslag uit Străşeni, Moldavië van Erica Straseni - WaarBenJij.nu

De werkdag

Door: Rolinka Groenhof

Blijf op de hoogte en volg Erica

25 Juli 2018 | Moldavië, Străşeni

25 juli 21:30 uur
Zo, onze eerste bouwwerkzaamheden zitten erop. Op de bouw zijn vrijwilligers aan het werk die de muren van de kerk metselen. In de kelder wordt het Daycare Centre gebouwd en daar zijn wij bezig. Evert en Erik hebben overleg gehad met de uitvoerder over wat er moet gebeuren.
We zijn begonnen met het naar buiten brengen van de bekistingsplanken. Deze werden door het raam naar buiten geloodst en opgestapeld tegen het gaas.
Daarna moest het betonijzer via dezelfde weg naar buiten.
Toen hadden we pauze en kregen we heerlijke perziken. De Moldaviërs hadden gehoord dat wij muzikale mensen in de groep hadden en we moesten beloven dat we morgen de gitaar uit de Missionariswoning mee zouden nemen naar de bouw. Eén van de jonge jongens op de bouw is een erg goede zanger en had al prijzen gewonnen. Ze lieten een stukje horen: een gospel en iets klassiek. Mooi!
Na de pauze begonnen we met het naar buiten ruimen van het puin, maar al gauw begon het te regenen. Met bakken uit de hemel! Alle Moldaviers kwamen bij ons schuilen. Er liepen ook wat kinderen rond en samen maakten we muziek met staafjes betonijzer, plankjes en emmers.
Na een tijdje begon dat te vervelen en begonnen we met het uitgraven van de vloer. Er moet zo’n 5 tot 10 cm. uit. Vele handen maken licht werk, dus dat ging vlot! Weer door het raam naar buiten in de drupregen. Lekker fris! De Moldaviërs vonden het maar raar dat wij in de regen aan het werk waren. ‘Come on, we’re from The Netherlands!’
Nog niet alles is uitgegraven, dus morgen gaan we verder.

Om 18:00 uur gingen we terug voor het eten. We kregen aardappelpuree met witte kool salade en een kippenpootje. Als toetje watermeloen.
Na het eten kwamen de gitaren tevoorschijn en werd er wat gezongen in het Engels, Moldavisch en Nederlands.
Tegen 20:30 uur werden de teams van Erik en Rolinka met de auto naar huis gebracht. Dat is altijd een hele onderneming van slalommen om de kuilen en gaten heen. Thuis konden ze douchen in de buitendouche waar Octavian (de hostvader) via het dak steeds warm water in gooide. De douche was heerlijk, maar we voelden ons bezwaard voor het vele werk dat Octavian er van had.
Op dit moment moeten de laatsten nog douchen, wordt er wat gekletst met de hostfamilie en gekaart.
Morgen om 7:00 uur gaat de wekker!!

• 25 Juli 2018 - 19:56

Helene:

zo de 1e werkdag zit er weer op , jullie hebben hard gewerkt, mooi dat de vrijwilligers de muren aan het metselen waren, ondanks dat moesten jullie toch wel hard werken ,toch wel leuk dat jullie morgen samen met de moldaviers muziek gaan maken lekker gezellig en ontspannend werken,ben benieuwd naar hoe dit gaat klinken misschien dat er nog meer mensen zijn die muziek bespelen er zijn sowieso mensen die graag zingen dus word lekker gezellig, jammer dat het er zoveel regent nu,aan de ene kant lekker koel, maar aan de andere kant houd het ook sommige werkzamheden tegen, maar gelukkig weet de groep hier weer op in te springen en met volle moed andere mogelijkheden te zoeken,het eten is ook heel goed verzorgd, de mensen zijn zo gast vrij en zo behulpzaam heel anders dan in onze cultuur,en comlimenten voor octavian dat hij zoveel moeite voor jullie doet om toch maar een warme douche te kunnen nemen,goed gedaan allemaal, hoop dat jullie een goede nacht rust krijgen en er morgen weer met frisse moed tegen aankunnen

• 25 Juli 2018 - 20:24

Kor:

Mooi, een goede start alvast, met uitzondering van die regen dan.
    Dat muziek maken hou er maar in!! Dat is leuk en vallen de grenzen weg. Mischien ligt er nog ergens een trompet, er is vast wel iemand die al eens trompetles heeft gehad!!
    Zet 'm op allemaal!!

• 25 Juli 2018 - 20:24

Kor:

Mooi, een goede start alvast, met uitzondering van die regen dan.
    Zet 'm op allemaal!!

• 26 Juli 2018 - 10:01

Janny Luitjens:

Super om te lezen dat het gaat zoals het gaat en dat je er het beste van moet maken. Een ervaring om nooit te vergeten.
    Veel werkplezier !!!!!

• 26 Juli 2018 - 10:18

Harry Klaassens:

Klinkt al aardig serieus, dat werken! En mooi dat er zoveel belangstelling is om samen muziek te maken. Muziek verbroedert! Al mooie ontmoetingen gehad? Praten met ogen (en met handen en voeten) wil ook wel?
    Alles goeds daar en groeten, Harry en Elma Klaassens

• 26 Juli 2018 - 11:22

Hellen Woltmeijer:

Klinkt goed allemaal: de ontvangst en de manier van doen. De eerste werkzaamheden achter de rug. Ga zo door! Succes!

• 27 Juli 2018 - 07:05

Hillie En Albert Jan Wanders:

Goedemorgen allemaal, ik hoop dat het daar vannacht niet zo warm als hier het was volgens de weer profeten de warmste nacht ooit gemeten. Ik neem koelelementen mee naar bed, zoals inde winter een warm water zak .Fijn dat jullie zo lekker eten ,jullie komen allemaal wat kilo's aan naar mijn gevoel. Slachten ze daar dagelijks een kip voor jullie? Werk en geniet vandaag weer.Bedankt voor het verslag elke dag heel fijn.

Liefs en de groeten voor iedereen van af de Havenstraat.

Verslag uit: Moldavië, Străşeni

6 augustus

05 Augustus 2018

5 augustus
Erica

Wie zijn wij? Wij zijn een groep die vanuit deProtestantse Gemeente op Erica op werkvakantie gaan naar Straseni in Moldavië. Daar helpen we bouwen aan een ruimte bij een kerk waar kinderen na schooltijd opgevangen kunnen worden, waar ze hulp krijgen bij hun huiswerk, waar ze trainingen krijgen of gewoon lekker kunnen chillen in plaats van op straat te zwerven. Ook gaan we helpen met het organiseren van een kinderkamp. Vanaf september 2017 zijn we al bezig met voorbereidingen en acties om geld in te zamelen voor dit project. De voorbereidingen zijn zo goed als getroffen en vanaf 24 juli is het dan eindelijk zover. We gaan naar Moldavië. Via deze site willen we iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen.

Actief sinds 28 Juni 2018